Soorten laadkleppen - Deel I

Soorten, types en modellen laadkleppen bij Bär Cargolift

Laadkleppen zijn niet meer weg te denken uit de moderne logistiek. Ze vergemakkelijken het laden en lossen van bedrijfsvoertuigen – van bestelwagens tot lange vrachtwagens – aanzienlijk. Maar niet alle laadkleppen zijn hetzelfde. Er zijn verschillende soorten laadkleppen, die verschillen in constructie, functie en toepassingsgebied. Hier vindt u een overzicht van de meest gangbare types en modellen bij Bär Cargolift:

  • De klassieker: de laadklep met staand platform aan de achterkant van het voertuig
  • Verborgen onder het draagvoertuig: onderrijdbare laadkleppen
  • Geplaatst onder het voertuig: opvouwbare laadkleppen

Hieronder worden deze soorten laadkleppen voorgesteld met hun werking, de typische toepassingsgebieden en de beschikbare modellen bij Bär Cargolift. Het eerste deel concentreert zich op de klassieker: de laadklep met staand platform aan de achterkant van het voertuig. Het tweede deel gaat over laadkleppen onder de carrosserie van het voertuig.

Chauffeur staat met meerdere drankpallets en een elektrische palletwagen op het platform van een Bär-laadklep

De klassieker: de laadklep met staand platform aan de achterkant van het voertuig

BÄR noemt dit type lift Standard Cargolift of VanLift wanneer deze op een bestelwagen/busje wordt gemonteerd. In de volksmond wordt dit een laadklep (afgekort Lbw), laadplatform, laadklep, hefplatform, achterklep, laadbrug of ook laadbrug genoemd. Het opvallende kenmerk is het platform dat zich in rijpositie aan de achterkant van het voertuig bevindt. Het kan worden gebruikt als achterafsluiting of achter de kofferdeuren van de voertuigopbouw worden gemonteerd. De montage is mogelijk op verschillende soorten opbouwen – of het nu gaat om droge vracht, versdienst of diepvriesopbouw – en indien nodig zelfs op een laadbak.  Standaard Cargolifts zijn vooral geschikt wanneer de laadhulp vaak nodig is.

Pictogrammen tonen de basisfuncties van de BAR laadklep: openen, dalen, heffen, sluiten

Werking

Tijdens het gebruik wordt het platform hydraulisch bediend via een bedieningselement, bijvoorbeeld de bedieningseenheid Bär Control EVO. In het begin wordt het open geklapt (functie openen). Bij de functies heffen en dalen kantelt het platform automatisch op en neer op de grond. Het geopende platform kan worden beladen, zodat de lading in het voertuig kan worden geladen of uit het voertuig kan worden gelost. Na het laden wordt het platform via het bedieningselement omhoog gebracht (functie heffen) en dichtgeklapt (functie sluiten).

Bij Bär Cargolift zijn nog meer bedieningsfuncties mogelijk. Meer informatie, inclusief bedieningsfilmpjes, vindt u op de pagina over de bedieningseenheid Bär Control EVO.

Toepassingsgebieden

Standaard Cargolifts zijn veelzijdig inzetbaar en geschikt voor een groot aantal transportgoederen. Deze variëren van cateringrolcontainers en brieven en pakketten tot drankpallets met elektrische palletwagens. Daarom zijn deze Cargolifts met een draagvermogen van 500 kg tot 3.000 kg verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, aangepast aan de draagvoertuigen en de eisen van de voertuigeigenaar:

» Krachtige laadkleppen, omdat bij meerploegendienst maximale beschikbaarheid centraal staat

» Lichte laadkleppen voor een zo groot mogelijk laadvermogen

» Flexibele laadkleppen, zodat een achterdeur toegankelijk blijft

» Laadkleppen met een optimale prijs-kwaliteitverhouding, waarbij de focus ligt op het essentiële

#
Openingssequenties van een standaard laadklep van BAR, waarbij het platform tegelijkertijd opent en daalt

» Krachtige laadkleppen, omdat bij meerploegendienst maximale beschikbaarheid centraal staat

De eisen in de professionele logistiek zijn hoog: zware, uiteenlopende transportgoederen, van rolcontainers voor levensmiddelen tot pallets met dranken met elektrische palletwagens, genetwerkt wagenparkbeheer, diverse draagvoertuigen. Het antwoord van BÄR heet Bär Cargolift Standard S4. Deze biedt:

De prestatiegeoptimaliseerde standaard S4 Cargolifts zijn:

  • BC  750 S4
  • BC 1000 S4
  • BC 1500 S4
  • BC 2000 S4
  • BC 2000 S4A
  • BC 2000 S4U
  • BC 2000 S4V
  • BC 2500 S4
  • BC 2500 S4A
  • BC 2500 S4T
  • BC 2500 S4U
  • BC 2500 S4V
  • BC 3000 S4

Vraagt u zich af wat deze afkorting betekent? Kort gezegd:

BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (bijvoorbeeld 2000 kg), S staat voor standaard (staand platform), 4 staat voor vier cilinders en de letter daarna staat voor een technisch bijzonder kenmerk. Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Platform van de BAR laadklep, die eerst opengaat en vervolgens naar beneden gaat

» Lichte laadkleppen voor een zo groot mogelijk laadvermogen

Lichte voertuigklassen zoals bestelwagens/vans, transportchassis tot 7,5 t of vrachtwagens tot 8,6 t toegestaan totaalgewicht zijn meestal op zoek naar een laadklep met een optimaal gewicht. Het draait namelijk om het laadvermogen, dus de vraag: hoeveel mag ik eigenlijk nog in mijn voertuig laden met diepvriesinrichting, koelapparaat en lift? Bovendien verlagen gewichtsgeoptimaliseerde Cargolifts het brandstofverbruik.

De gewichtsvermindering wordt naast het aluminium platform mogelijk gemaakt door het gebruik van hoogwaardig staal, een kleiner aantal cilinders en een techniek die al decennialang beproefd is.

De voor het laadvermogen geoptimaliseerde VanLifts, Cargolifts met een draagvermogen van 750 kg en Standaard S2 / S4L Cargolifts zijn:

  • BC  500 S2V
  • BC  600 S2V
  • BC  750 S2L
  • BC  750 S2S
  • BC 1000 S2
  • BC 1500 S4L

Wat betekenen deze afkortingen? Kort gezegd:

BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (bijvoorbeeld 750 kg), S staat voor standaard (staand platform), 2 staat voor twee cilinders en de letter daarna staat voor een technisch bijzonder kenmerk. Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Bedieningssequenties tonen het uitklappen van het Bar VanLift FreeAccess-platform

» Flexibele laadkleppen, zodat een achterdeur toegankelijk blijft

Standaard Cargolifts bedekken doorgaans de achterkant van het bedrijfsvoertuig. Maar juist in de lichte voertuigklassen is meer flexibiliteit nodig. Daarom biedt BÄR voor bestelwagens / busjes en transportchassis een verticaal opvouwbaar FreeAccess-platform. “FreeAccess” staat bij BÄR voor het opvouwbare platform dat achter de voertuigdeuren staat.

FreeAccess Vanlifts / Cargolifts zijn:

  • BC  500 A2V
  • BC  600 A2V
  • BC  750 A2L

Wat betekent de productnaam? Kort gezegd:

BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (bijvoorbeeld 600 kg), A staat voor FreeAccess (het staande, verticaal opgevouwen platform), 2 staat voor twee cilinders en de letter daarna staat voor een technisch bijzonder kenmerk. Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Pictogrammen tonen de basisfuncties van de BÄR laadklep: openen, laten zakken, heffen, sluiten

» Prijs-kwaliteit-geoptimaliseerde laadkleppen met focus op het essentiële

Wie alleen op zoek is naar “open, dicht, omhoog, omlaag” en zich graag concentreert op het essentiële – tegen een kostenoptimale prijs – biedt BÄR de Bär Cargolift Basic met een draagvermogen van 1.500 kg:

  • BC 150 S

Wat betekent deze productnaam? De Basic-productlijn heeft een compacte productnaam:

BC = “Bär Cargolift”

150 = draagvermogen 1500 kg

S = standaard (staand platform)

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Conclusie

De diversiteit van de moderne logistiek komt ook tot uiting in de keuze uit verschillende liftsystemen. In deel I van de soorten laadkleppen werd de meest gangbare lift met een platform achter de carrosserie en de bijbehorende Bär Cargolift-producten voorgesteld. In deel II gaat het om minder opvallende soorten laadkleppen: laadkleppen onder de carrosserie.


Wat is een laadklep?