Laadkleppen onder de carrosserie
Het eerste deel van de laadklepsoorten ging over het meest opvallende type lift. Het platform dat de achterkant van het voertuig bedekt, is namelijk bijna niet te missen. Als de laadhulp zelden wordt gebruikt of niet in de weg mag staan bij het laden en lossen op de laadperron, kunt u kiezen voor onderrijbare of onderklapbare laadkleppen. Hieronder vindt u meer informatie over de werking, de typische toepassingsgebieden en de beschikbare modellen bij Bär Cargolift:

Onderrijbare laadkleppen met enkelvoudig opvouwbaar platform
BÄR noemt dit type laadklep RetFalt. Tijdens het rijden verdwijnen deze intrekbare liften volledig onder de carrosserie van het voertuig. Zo kunnen laadperrons worden bereikt zonder dat de lift hoeft te worden bediend. Al deze Cargolifts zijn voorzien van een rail – de zogenaamde geleiding of geleiderail – waarop het ingeklapte platform hydraulisch, d.w.z. met behulp van een verschuifbare cilinder, wordt uit- en ingeschoven. Het platform wordt daarbij eenmaal met de hand ingeklapt met behulp van een veerontlasting.

Werking
Voor de bediening wordt het platformpakket hydraulisch uitgeschoven via het bedieningselement, bijvoorbeeld de bedieningseenheid Bär Control EVO. Vervolgens wordt het aluminium platform met de hand uitgeklapt. De lift is nu klaar voor gebruik; het platform kan worden beladen. Bij het heffen en dalen van het platform kantelt dit automatisch omhoog en omlaag. Na het laden/lossen wordt het platform weer met de hand ingeklapt, voordat het platformpakket wordt ingeschoven – dus weer onder de voertuigopbouw wordt getrokken – en wordt opgeheven.
Als er weinig ruimte aan de achterkant van het voertuig is, kan het zijn dat het platform verder moet worden uitgeschoven om te kunnen worden ingeklapt dan om te kunnen worden bediend. BÄR spreekt in dit geval van een extra werkpositie. Concreet: het platformpakket wordt zo ver mogelijk uitgeschoven en het platform wordt uitgeklapt, om vervolgens weer iets te worden ingeschoven. Het platform stopt daarbij automatisch bij een sensor die de gebruiker bij een uitgeklapt platform de juiste positie voor gebruik aangeeft. Na gebruik van de lift wordt het platform weer volledig uitgeschoven, ingeklapt en vervolgens hydraulisch onder het voertuig getrokken.
Toepassingsgebieden
Onderrijdbare laadbruggen worden vooral gebruikt wanneer de lift niet altijd nodig is. Of ook wanneer de achterkant van het voertuig niet bedekt mag worden. In het langeafstandsvervoer of bij toepassingen die daarop lijken, kunnen deelladingen of volledige ladingen direct bij de klant, die geen laadperron heeft, worden geladen of gelost. Als er lang materiaal wordt vervoerd dat uitsteekt boven het laadoppervlak, zijn RetFalt Cargolifts ook een voordeel. Hetzelfde geldt voor het laden van bestelwagens met een zware heftruck vanaf de achterkant, waarbij de lift in rijpositie beschermd onder de carrosserie blijft.
BÄR onderscheidt de RetFalt Cargolifts met eenvoudig opvouwbaar platform op basis van het draagvoertuig.
» Onderrijdbare laadkleppen voor montage op vrachtwagens
RetFalt Cargolifts voor montage op vrachtwagens zijn:
- BC 1500 R21
- BC 1500 R4U
- BC 2000 R41
- BC 2000 R4U
- BC 2500 R41
- BC 3000 R41
» Onderschuifbare laadkleppen voor montage op opleggers
In de productgroep RetFalt vindt u de volgende Cargolifts voor montage op opleggers:
- BC 2000 R2T
- BC 2000 R4C
- BC 2000 R4K
- BC 2000 R4T
- BC 2500 R4C
- BC 2500 R4K
- BC 2500 R4T
Vraagt u zich af wat deze afkorting betekent? Kort gezegd:
BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (bijvoorbeeld 2000 kg), R staat voor RetFalt (onderrijdbaar met eenvoudig met de hand opvouwbaar platform), 4 staat voor vier cilinders en de letter daarna staat voor een technisch bijzonderheid. Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Onderschuifbare laadkleppen met dubbel opvouwbaar platform
Net als de productgroep RetFalt bevinden de Cargolifts van de productgroep Ret/HydFalt zich tijdens het rijden onder het draagvoertuig. Het opgevouwen platform wordt met behulp van een verschuifbare cilinder en een geleiderail horizontaal uitgeschoven. Het platform van deze lift is tweemaal opgevouwen – hetzij met de hand (BÄR spreekt dan van RetFalt), hetzij hydraulisch met behulp van de bedieningseenheid. BÄR noemt het hydraulisch opvouwen van het platform HydFalt.
In vergelijking met RetFalt-vrachtliften met een enkelvoudig opgevouwen platform zijn Ret/HydFalt-vrachtliften compacter gebouwd. Ze hebben dus minder overhang nodig, dat wil zeggen vrije ruimte aan de achterkant van het voertuig. Tegelijkertijd brengt de dubbele platformvouwing extra werkstappen met zich mee.

Werking
Net als bij RetFalt wordt bij Ret/HydFalt Cargolifts het platformpakket hydraulisch uitgeschoven via het bedieningselement, bijvoorbeeld de bedieningseenheid Bär Control EVO. Vervolgens wordt het platform in twee stappen uitgeklapt, hetzij handmatig met veerondersteuning (RetFalt), hetzij hydraulisch (HydFalt). Afhankelijk van de montage kan het nodig zijn om het uitgeklapte platform terug te brengen naar de werkpositie, d.w.z. dichter bij het voertuig, om de laadvloer te kunnen bereiken (extra werkpositie – zie werking RetFalt hierboven).
Met behulp van het bedieningselement kan het uitgeklapte platform naar de laadvloer worden geheven of naar de straat worden neergelaten. Op de grond kantelt het platform automatisch omhoog en omlaag. Na het laden/lossen wordt het platform volledig uitgeschoven en vervolgens ingeklapt – handmatig (RetFalt) of hydraulisch (HydFalt) – voordat het platformpakket onder de voertuigopbouw wordt getrokken en automatisch wordt geheven. Hierdoor wordt de Cargolift in rijpositie vastgezet.
Toepassingsgebieden
Ret/HydFalt Cargolifts met dubbele platformvouwing zijn compacter in de montage. Daarom kunnen deze Cargolifts ook bij een geringe opbouwoverhang worden gebruikt. Bovendien is montage op BDF-wisselsystemen mogelijk. De intelligente besturing en extra sensoren in de geleiderail vergemakkelijken het aanrijden van verschillende wisselopbouwen volgens EN 284. Bovendien maken twee draagarmstops en een klapbrug het veilig laden en lossen van de lading bij wisselende opbouwlengtes mogelijk.
De productgroep Ret/HydFalt omvat de volgende Cargolifts:
- BC 1500 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
- BC 2000 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
- BC 1500 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform
- BC 2000 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform
Wat zegt de productnaam? Kort gezegd:
BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (bijvoorbeeld 2000 kg), R staat voor RetFalt (onderrijdbaar met handmatig opvouwbaar platform), terwijl H staat voor HydFalt (onderrijdbaar met hydraulisch opvouwbaar platform), 4 staat voor vier cilinders en de daaropvolgende 2 staat voor dubbel opvouwbaar platform. Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Ondervouwbare laadkleppen
In de transportstand bevindt het aluminium platform van Bär Cargolift Falt zich schuin onder de opbouwbodem. Tijdens het gebruik wordt het platform handmatig twee keer opgevouwen met veerondersteuning. Deze liften worden gebruikt wanneer er zelden een laadhulp nodig is.

Werking
Tijdens het gebruik wordt het platform eerst via het bedieningselement – bijvoorbeeld de bedieningseenheid Bär Control EVO – laten zakken. Vervolgens wordt het platform tweemaal uitgeklapt. Nu is de lift klaar voor gebruik. Bij het heffen en dalen kantelt het platform automatisch omhoog en omlaag bij contact met de grond. Na het laden/lossen worden beide platformdelen weer handmatig ingeklapt. Het ingeklapte platform wordt vervolgens via de bedieningseenheid in de rijpositie geheven.
Toepassingsgebieden
Falt-laadkleppen worden gebruikt wanneer er zelden een laadhulp nodig is. Ze zijn verkrijgbaar in twee versies: als de helling van het platform in alle hoogtestanden moet kunnen worden aangepast, biedt de versie F4 de zogenaamde hellingscompensatie door middel van twee hellingscilinders.
In de productgroep Falt biedt BÄR de volgende laadkleppen aan:
- BC 1000 F2
- BC 1000 F4
- BC 1500 F2
- BC 1500 F4
- BC 2000 F2
- BC 2000 F4
Wat betekent de productnaam? Kort gezegd:
BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (bijvoorbeeld 1500 kg), F staat voor Falt (inklapbaar) en 4 staat voor vier cilinders. Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.
Conclusie
Na laadklepsoorten deel I en II heeft u een overzicht gekregen van de liftsoorten bij Bär Cargolift. Op basis hiervan kunt u verder bouwen!
Het laadklep-lexicon behandelt hierna de volgende vragen: