Bedrijfsvoertuigen en bijpassende Bär Cargolifts

Bedrijfsvoertuigen met laadkleppen voor efficiënte logistiek

Bedrijfsvoertuigen zijn van cruciaal belang in logistieke en toeleveringsketenprocessen. In het goederenvervoer zorgen ze ervoor dat goederen aankomen waar ze nodig zijn. Uiterlijk op de plaats van levering – in de last mile-logistiek – spelen laadkleppen een cruciale rol. Ze zijn een essentieel onderdeel van moderne bedrijfsvoertuigen en dragen bij aan een veiligere, snellere en ergonomischere overslag van goederen. Als schakel tussen het voertuig en de goederenoverslag zijn ze namelijk bepalend voor de efficiëntie van uw dagelijkse werkzaamheden.

Als fabrikant ontwerpt BÄR zijn Cargolifts voor bepaalde voertuigtypes en draagvoertuigen met een bepaald toegestaan totaalgewicht (zGG). Om de Bär Cargolift optimaal in uw laadproces te integreren, speelt het voertuig een essentiële rol. Daarom vindt u hieronder het productportfolio van Bär Cargolift weergegeven op basis van het draagvoertuig:

U kunt ook de productaanbeveling voor uw laadproces vinden in de productzoeker MyCargolift.

Blauw pictogram toont een bestelwagen vanaf de zijkant met het logo van Bar Cargolift

Bestelwagen / Van

Bestelwagens – ook wel vanen genoemd – zijn wendbare metgezellen in stedelijke gebieden. In het geval van de Bär VanLifts kan het maximaal toegestane laadvermogen worden beperkt door de voertuigfabrikant. Meer informatie vindt u op de VanLift-website, meer bepaald in de montage-informatie, en op de portalen van de carrosseriebouwers van de voertuigfabrikanten.

Voor bestelwagens biedt BÄR de VanLift:

  • BC 600 A2V met opvouwbaar FreeAccess-platform
  • BC 500 A2V met opvouwbaar FreeAccess-platform
  • BC 500 S2V met breed standaardplatform
  • BC 600 S2V met breed standaardplatform

Wat betekent de productnaam? Kort gezegd:

BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (bijvoorbeeld 600 kg), A staat voor FreeAccess (het staande, verticaal opvouwbare platform) of S voor standaard (staand platform), 2 staat voor twee cilinders, V voor bestelwagen. Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont bestelwagen vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

Transportchassis tot 8 t TG

In de lichte voertuigklassen speelt het laadvermogen een centrale rol bij leveringen in de binnenstad. Voor bestelwagens met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 t tot 8 t worden doorgaans Cargolifts met een draagvermogen van 750 kg gebruikt.

Voor transportchassis biedt BÄR:

  • BC 750 S2L als lichtgewicht uitvoering voor meer laadvermogen
  • BC 750 S2S als krachtig krachtpakket met hoog laadmoment
  • BC 750 S4 met vaste onderrijbeveiliging en vier cilinders
  • BC 750 A2L met opvouwbaar FreeAccess-platform

BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen (hier 750 kg), S staat voor standaard (staand platform) of A voor FreeAccess (het staande, verticaal opvouwbare platform), 2 staat voor twee cilinders, de letter daarna wordt uitgelegd in de lijst hierboven. Meer informatie vindt u ook in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont 2-assige vrachtwagen vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

Middelzware vrachtwagens tot 18 t TG

Ook bij middelzware vrachtwagens met een toegestaan totaalgewicht tot 18 ton is het laadvermogen vaak van cruciaal belang. Voor deze voertuigklasse biedt BÄR de volgende standaard Cargolifts, waarvan het platform in rijpositie verticaal aan de achterkant van het voertuig staat:

  • BC 1000 S2 als lichtgewicht uitvoering voor meer laadvermogen
  • BC 1000 S4 als krachtpatser met hoog laadvermogen en diverse extra uitrustingen
  • BC 150 S als prijs-kwaliteitskampioen met overzichtelijk prestatiebereik
  • BC 1500 S4L als lichtgewicht uitvoering voor meer laadvermogen met diverse extra uitrustingen
  • BC 1500 S4 als krachtpatser met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

Als alternatief zijn er de inklapbare Cargolifts, voor als de laadhulp het achterportaal niet mag bedekken:

  • BC 1000 F2
  • BC 1000 F4 met hellingscompensatie
  • BC 1500 F2
  • BC 1500 F4 met hellingscompensatie

Als de deuren van het voertuig vrij toegankelijk moeten blijven, komen de onderrijdbare productgroepen RetFalt en Ret/HydFalt in aanmerking:

  • BC 1500 R21 met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform
  • BC 1500 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
  • BC 1500 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform

Wat zegt de productnaam? Eenvoudig uitgelegd:

BC = “Bär Cargolift”

Cijfer (bijvoorbeeld 1000) = draagvermogen

Letter = Cargolift-systeem: S = standaard, F = vouwbaar, R = RetFalt, H = HydFalt

Cijfer (bijvoorbeeld 4) = aantal cilinders

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont 3-assige vrachtwagen en gelede vrachtwagen vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

Vrachtwagens tot 32 t TG

Zware vrachtwagens zijn onlosmakelijk verbonden met professionele logistiek – of het nu gaat om logistiek voor levensmiddelen en dranken of om distributievervoer in het algemeen. Het transport van goederen van een overslagplaats, zoals een magazijn of terminal, naar winkels, eindklanten of verschillende ontvangers in een bepaald gebied gebeurt namelijk vaak met vrachtwagens met Bär Cargolifts om goederen in het voertuig te hijsen of op de plaats van bestemming te lossen.

Als “laadklep” in de zin van de standaard Cargolifts met staand platform aan de achterkant van de vrachtwagen biedt BÄR in deze gewichtsklasse:

  • BC 2000 S4 met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen
  • BC 2000 S4V met verstelbare onderrijbeveiliging voor vrachtwagens met gekromde dissel
  • BC 2500 S4 met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen
  • BC 2500 S4V met verstelbare onderrijbeveiliging voor vrachtwagens met geknikte dissel
  • BC 3000 S4 met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

Als alternatief zijn er ook de inklapbare Falt Cargolifts, voor als de lift niet verplaatst hoeft te worden bij het laden op de laadklep en minder vaak nodig is:

  • BC 1500 F2
  • BC 1500 F4 met hellingscompensatie
  • BC 2000 F2
  • BC 2000 F4 met hellingscompensatie

Ook verborgen onder de vrachtwagen zijn de onderrijdbare RetFalt en Ret/HydFalt Cargolifts geplaatst:

  • BC 2000 R41 met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2500 R41 met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform
  • BC 3000 R41 met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2000 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2000 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform

Wat zegt de productnaam? Eenvoudig uitgelegd:

BC = “Bär Cargolift”

Cijfer (bijvoorbeeld 2000) = draagvermogen

Letter = Cargolift-systeem: S = standaard, F = vouwbaar, R = RetFalt, H = HydFalt

Cijfer (bijvoorbeeld 4) = aantal cilinders

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont 3-assige vrachtwagen met diepe koppeling vanaf de zijkant met Bar Cargolift Logo

Vrachtwagens met diepe koppeling

Een vrachtwagen met diepe koppeling is een bedrijfsvoertuig dat speciaal is ontworpen voor het vervoer van aanhangwagens met een diepe disselkoppeling. Als “laadklep” voor vrachtwagens met diepe koppeling of voor onderkoppelingssystemen biedt BÄR standaard Cargolifts met hydraulisch verstelbare onderrijbeveiliging: Als de vrachtwagen met gekoppelde aanhangwagen rijdt, blijft de onderrijbeveiliging omhoog geklapt. Als de aanhangwagen wordt geparkeerd en de vrachtwagen alleen verder rijdt, wordt de onderrijbeveiliging via het bedieningselement hydraulisch naar beneden geklapt:

  • BC 2000 S4U met hydraulisch verstelbare onderrijbeveiliging, hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen
  • BC 2500 S4U met hydraulisch verstelbare onderrijbeveiliging, hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

Als alternatief zijn er de onderrijdbare RetFalt Cargolifts, die het platform via een pendelsteun op onderrijbeveiligingshoogte vergrendelen wanneer de vrachtwagen zonder aanhanger rijdt:

  • BC 1500 R4U met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2000 R4U met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform

Ziet u een verband tussen deze productnamen? Goed gezien!

BC = “Bär Cargolift”

Cijfer (bijvoorbeeld 2000) = draagvermogen

Letter = Cargolift-systeem: S = standaard, R = RetFalt

Cijfer (bijvoorbeeld 4) = aantal cilinders

U = onderkoppeling of diepkoppeling

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont 3-assige vrachtwagen met 4-assige aanhangwagen vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

Vrachtwagens met geknikte dissel

Als de onderrijbeveiliging variabel moet kunnen worden gepositioneerd – bijvoorbeeld voor montage op een vrachtwagen met geknikte dissel – komt een speciale standaard Cargolift in beeld: de onderrijbeveiliging van BC S4V is verticaal in vier standen en horizontaal in zeven standen verstelbaar.

BÄR biedt deze Cargolift in twee versies aan:

  • BC 2000 S4V met horizontaal en verticaal verstelbare onderrijbeveiliging, hoog belastingsmoment en diverse extra uitrustingen.
  • BC 2500 S4V met horizontaal en verticaal verstelbare onderrijbeveiliging, hoog belastingsmoment en diverse extra uitrustingen.

En de productnaam? Die bestaat uit:

BC = “Bär Cargolift”, draagvermogen (bijvoorbeeld 2000 kg), S = standaard (staand platform), 4 = vier cilinders, V = variabel positioneerbare onderrijbeveiliging.

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont draaibare aanhangwagen vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

Draaibare aanhangwagen

Draaibare aanhangwagens worden in verschillende sectoren gebruikt, met name voor het vervoer van lange en omvangrijke goederen.

Als er bij draaibare aanhangwagens weinig ruimte achter het voertuig overblijft, biedt BÄR de volgende standaard Cargolifts:

  • BC 2000 S4A met korte inbouwruimte, hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen
  • BC 2500 S4A met korte inbouwruimte, hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

Of als alternatief de volgende onderrijdbare cargoliften uit de productgroep Ret/HydFalt:

  • BC 1500 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2000 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
  • BC 1500 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform
  • BC 2000 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform

Hoe komt de productnaam tot stand? Kort gezegd:

BC = “Bär Cargolift”

Cijfer (bijvoorbeeld 2000) = draagvermogen

Letter = Cargolift-systeem: S = standaard, R = RetFalt, H = HydFalt

4 = aantal cilinders

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont een centraal asaanhangwagen vanaf de zijkant met het Bar Cargolift-logo

Centraal asaanhangwagen

Bij centraal asaanhangwagens zijn de assen meestal in het midden onder de opbouw geplaatst, zodat er veel vrije ruimte aan de achterkant overblijft. Daar worden vaak sterke laadkleppen gemonteerd, bij BÄR standaard S4 Cargolifts genoemd:

  • BC 2000 S4 met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen
  • BC 2500 S4 met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen
  • BC 3000 S4 met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

Vraagt u zich af wat deze afkorting betekent? Kort gezegd:

BC staat voor “Bär Cargolift”, gevolgd door het draagvermogen, S = standaard, 4 staat voor vier cilinders.

Meer informatie over de productnaam vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont City-oplegger vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

City-oplegger

De City-oplegger wordt – zoals de naam al zegt – gebruikt voor leveringen in de binnenstad.

City-opleggers worden vaak uitgerust met onderrijdbare RetFalt Cargolifts:

  • BC 2000 R4K met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2500 R4K met eenvoudig handmatig opvouwbaar platform

Als “laadklep” achter de voertuigopbouw kunt u kiezen uit de volgende standaard Cargolifts:

  • BC 1000 S4 als krachtpatser met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen
  • BC 1500 S4L als lichtgewicht uitvoering voor meer laadvermogen
  • BC 1500 S4 als krachtpatser met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

Hoe komt de productnaam tot stand? Heel eenvoudig:

BC = “Bär Cargolift”

Cijfer (bijvoorbeeld 1000) = draagvermogen

Letter = Cargolift-systeem: R = RetFalt, S = standaard

4 = aantal cilinders

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont oplegger vanaf de zijkant met het logo van Bar Cargolift

Opleggers / trailers

Opleggers – ook wel oplegger, trailer of aanhangwagen genoemd – zijn niet-gemotoriseerde bedrijfsvoertuigen die in combinatie met een trekker een vrachtwagencombinatie vormen. Ze worden gebruikt voor het vervoer van goederen – meestal in het langeafstandsverkeer – en hebben vaak een laadhulp nodig.

Vaak worden bij opleggers of trailers onderrijdbare RetFalt Cargolifts gebruikt. Ze zijn direct ontworpen voor de framespoorbreedte van 1300 mm en worden snel met een klauwophanging aan de T-frames gemonteerd:

  • BC 2000 R2T met eenvoudig opvouwbaar platform
  • BC 2000 R4T met eenvoudig opvouwbaar platform, met hoog belastingsmoment
  • BC 2000 R4C met eenvoudig opvouwbaar platform voor opleggers met stuuras, met hoog belastingsmoment
  • BC 2500 R4T met eenvoudig opvouwbaar platform, met hoog belastingsmoment
  • BC 2500 R4C met eenvoudig opvouwbaar platform voor opleggers met stuuras, met hoog laadmoment

Als “laadklep” voor opleggers komen de volgende standaard Cargolifts in aanmerking:

  • BC 2000 S4 met hoog laadvermogen en diverse extra uitrustingen
  • BC 2500 S4 met hoog laadvermogen en diverse extra uitrustingen
  • BC 3000 S4 met hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

Wat gaat er schuil achter de productnaam? Kort uitgelegd:

BC = “Bär Cargolift”

Cijfer (bijvoorbeeld 2000) = draagvermogen

Letter = Cargolift-systeem: R = RetFalt, S = standaard

4 = aantal cilinders

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont trailer-trailercombinatie vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

Lange vrachtwagens / trailer-trailercombinaties

In het geval van een lange vrachtwagen – ook wel trailer-trailercombinatie genoemd – trekt een trekker twee opleggers of schaaropleggers. Voor de lift op de voorste oplegger betekent dit een gewijzigde spoorbreedte in combinatie met een diepe koppeling. BÄR biedt voor deze toepassing een speciale standaard Cargolift:

  • BC 2500 S4T met hydraulisch verstelbare onderrijbeveiliging, hoog laadmoment en diverse extra uitrustingen

U raadt wel hoe dit product tot stand komt? Precies:

BC = “Bär Cargolift”

2500 = draagvermogen

S = standaard (staand platform aan de achterkant van het voertuig)

4 = aantal cilinders

T = trailer = oplegger

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Blauw pictogram toont BDF-wisselsysteem vanaf de zijkant met Bar Cargolift-logo

BDF-wisselsystemen

BDF-wisselsystemen zijn een modulair logistiek systeem dat het snel wisselen van ladingdragers, zogenaamde wisselladers, op vrachtwagens mogelijk maakt. De BDF-wisselladers zijn gestandaardiseerd en flexibel uitwisselbaar. BDF-systemen worden gebruikt in de sectoren stukgoed, levensmiddelen, industrie en distributieverkeer.

Als laadhulp kan de vrachtwagen worden uitgerust met een onderrijdbare Ret/HydFalt Cargolift. Deze onderrijdbare hefbruggen maken automatische stops langs de geleiderail mogelijk, zodat verschillende wissellaadbakken snel en flexibel kunnen worden geladen en gelost:

  • BC 1500 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2000 R42 met dubbel handmatig opvouwbaar platform
  • BC 1500 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform
  • BC 2000 H42 met dubbel hydraulisch opvouwbaar platform
  • BC 1500 R4U met enkelvoudig handmatig opvouwbaar platform
  • BC 2000 R4U met enkelvoudig handmatig opvouwbaar platform

Wat zegt de productnaam? Kort uitgelegd:

BC = “Bär Cargolift”

Getal (bijvoorbeeld 2000) = draagvermogen

R = RetFalt, H = HydFalt

4 = aantal cilinders

Meer informatie vindt u in het artikel over de Bär Cargolift-typecode.

Conclusie

Het voertuig is van cruciaal belang bij het kiezen van de juiste Bär Cargolift. Want op de “laatste kilometer” moet de lading veilig in het voertuig worden geladen en er ook weer uit worden gehaald.

Vraagt u zich af hoe u de juiste laadklep kunt vinden? De productzoeker MyCargolift » kan u zeker helpen.

Weet u al welke Cargolift u wilt gebruiken? Dan is het raadzaam om de exacte montagesituatie te controleren, zodat de Cargolift optimaal aan het voertuig kan worden aangepast. Hiervoor biedt BÄR het montageberekeningsprogramma » aan.

Vaak wordt de Bär Cargolift gebruikt als onderrijbeveiliging van het draagvoertuig. De onderrijbeveiligingscertificaten van het huidige productprogramma vindt u online »

Als u nog vragen heeft, helpen uw contactpersonen » u graag persoonlijk verder.


Draagvermogen van de laadklep